Tämä herkullinen hamppunäkkäri syntyy vaivattomasti ja nopeasti, ja se on erinomainen ravinnonlähde esimerkiksi retkille ja vaelluksille.

Näkkäri on gluteeniton, sisältää runsaasti hyviä rasvoja, kuituja ja on todella täyttävä! Sen valmistaminen onnistuu myös aloittelevammalta leipurilta, eikä tekeminen vie paljoa aikaa! 

Saat siis pienellä vaivalla, edullisesti, ravintorikasta purtavaa arkeen ja retkille! Voiko tämä mennä enää paremmaksi? 

Kyllä voi!

Näkkäreitä voi tehdä myös joululahjaksi sellaiselle, jolla on jo tarpeeksi tavaraa ja joka arvostaa itse tehtyjä herkkuja! Pakkaat vain näkkärit kauniiseen paperipussiin ja kirjailet toivotuksen pussin kylkeen!

Näihin näkkäreihin tulee:

°  2,5 dl kuorittuja hampunsiemeniä

°  1 dl idätettyjä hampunsiemeniä

°  1 dl hamppuproteiinia

°  1 dl auringonkukansiemeniä

°  0,5 dl pellavansiemenrouhetta

°  1 dl gluteenitonta jauhoseosta (kaura)

°  1 dl gluteenittomia kaurahiutaleita

° öljyä n. 2 rkl

° vettä sen verran, että massa notkistuu, mutta ei tule veteläksi. 

Monet ainesosista imevät itseensä paljon vettä, joten anna hetki imeytyä ja lisää vettä hiukan uudelleen, jos massa jää liian kuivaksi/kokkareiseksi.

Näkkileivästä saat ohuen levittämällä massan leivinpaperille ja toisen leivinpaperin massan päälle. Päällimmäisen leivinpaperin pinnalta voit kaulimella siloitella massan ohueksi, leivinpaperin kokoiseksi levyksi.

Laita uuni 100- 150 asteeseen ja paista siellä keskitasolla uunista riippuen n. 15-30min.

Uuneissa on eroja ja näkkäri valmistuu myös riippuen siitä, kuinka paksun/ohuen siitä teit.

Tarkkaile siis uunia tasaisin väliajoin. Kun näkkäri on rapsakka ja hiukan ruskettunut, se on valmis!